dilluns, 23 de juliol del 2012

FER CONSERVES CASOLANES




Primer de tot esterilitzar els envasos i les tapes Els pots nous o usats han de ser rentats (treure etiquetes) i després esterilitzats. Això es fa en una olla amb els envasos oberts i coberts totalment per aigua. Hi ha persones que solen posar una reixeta a baix de tot per evitar que al bullir es trenqui amb el fons de l'olla. Jo poso sempre un parell de draps nets. Es tapa l'olla i un cop fa el primer bull, comptabilitzar 20 minuts. Així els pots queden esterilitzats, és a dir, lliures de microorganismes que puguin danyar la conserva.
Deixar els envasos dins l'olla coberts amb i aigua, fins al moment d'omplir-los. Cal assecar-los molt bé amb paper de cuina.
Jo els deixo escòrrer sobre un drap de cuina.

Després envasar

S'omplen els pots amb el producte calent fins a 1 centímetre per sota del coll. Sense tocar el coll amb les mans es fica una cullera i es remou perquè les bombolles d'aire surtin. Això propicia que els microorganismes no puguin viure en l'aliment.

Per últim tancar al buit
Es posa la tapa, es tanca i

posar dins  l'olla un altre cop.
Un cop comenci a bullir comptar uns 30' minuts per tal de que surti l'aire que es trobi dins dels envasos per crear un buit. El buit és necessari per evitar que el producte es fermenti i per impedir que entrin microorganismes del medi ambient.

Deixar refredar els pots dins l'olla. 

Es treuen els pots i es col. loquen damunt d'una taula i s'assequen bé amb un drap per fora.

Per veure si ha quedat bé la conserva, un cop freds es dona la volta al pot i es mira que no hi hagi quedat aire dins (es fan bombolles). Si és així s'ha de consumir abans que els altres

Penseu, que podeu guardar fins i tot farcit per les crestes o sofregit si en teniu molt.  un bon mètode de conservació.

26 comentaris:

  1. Respostes
    1. De fet aqui explico la manera de fer la conserva on el que es important es tancar al buit. Amb aquest metode pits fer conserves, melmelades, chutnis, de peix...
      Jo tinc les receptes de melmelada de taronja i de tomaquet, chutney de tomaquet, conserva de tonyina...

      Elimina
  2. Hola! Una pregunta; quan volem tancar el pot al buit i el posem dins de l'olla, l'aigua ha de cubrir el pot?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!! Jo un cop els he tapat els poso a l'olla i que l'aigua els cubreixi. Deixar bullir uns 30-40' i els deixo refredar dins l'olla.

      Elimina
  3. Voldria saber com fer el buit, amb productes freds, per exemple salsa Pesto, salsa de calçots, olivada....perquè si els poso dins l'olla bullint uns 30/40' aleshores tinc por de que es coguin.Tens alguna solució?

    ResponElimina
  4. Hola , voldria saber com fer el buit en productes en fred, com per exemple salsa Pesto,salsa de Calçots, olivada...perquè tinc por que si els deixo bullint 30/40 ' es coguin.Tens alguna solució?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona nit.Pel que jo sé, el bany maria per per conserves, ests pensat per aliments que tenen un grau alt d'acidesa o de sucre. Per aixo es fan melmelades, tomaquet, verdures pero en aquestes ultimes havent-les cuït abans.
      Per salses fredes a vegades recomanen cobrir d'oli i guardar nevera o tambe congelar.
      Sento no poder ajudar-te més.

      Elimina
  5. Quan temps màxim és recomanable guardar les confitures si estan ben tancades al buit?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia! Si estas ben tancades, jo en tinc de fa un any i bonissimes!!! El que t'has d'assegurar es de fer bé el buit

      Elimina
    2. Moltes gràcies per la informació, normalment en durant bastant menys, però era per tenir-ne una idea. Moltes gràcies també per les receptes

      Elimina
  6. He sentit dir d'una altra manera de fer el buit. És posant els pots de cap per avall inmediatament després d'omplir-los. D'aquesta manera t'estalvies el bany maria. És veritat? Què en saps tu? És igual d'efectiva? Moltes gràcies,

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marta! Jo també ho he llegit però no ho he fet mai perque no en ginc referencies i em faria por espatllar la feina feta!! No costa tant posar acbullir una olla i deixar-los 30' . Jo et diria que ho fessis aixi!

      Elimina
  7. Núria, una pregunta més. Has fet mai alls confitat o en conserva? Fa temps que tinc ganes de provar-ho.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No n’he fet mai però si que he llegit moltes receptes de com fer-ho!

      Elimina
  8. Per cert! M'encanta el teu bloc. Felicitats!

    ResponElimina
  9. m' agradat la forma en que ho expliques. La meva passió també és la cuina i mira que et digui tinc 13 anys : )

    ResponElimina
  10. Dius que s'ha de remenar perquè no quedin bombolles. Això vol dir que, per exemple, si són llenties ho he de fer posant-les amb part del líquid i que aquest les sobrepassi ?

    ResponElimina
  11. 30 mim de coccio per quina capacitat de pots? Perque suposo que depen la capacitat varia la cocció no?

    ResponElimina
    Respostes
    1. En principi sempre es parla de pots petits o mitjans de 250ml pero si son mes grans pots ampliar el temps fins a 45’. Pensa que si hi fas amb olla expres el temps es resueix a la meitat

      Elimina
  12. Bon dia em dic Josep Maria i la meva afició i em relaxa ed fer conserves de melmelada de figues, fins ara sempre ho faig com tu ho indiques i fetes al buit poden durar 2 o més anys quan passa massa temps l' únic es que perden el color vermell i s'enfosqueixen, ara últimament em trobo que quan enceto un pot al mig del mateix la melmelada es fa com una bola més espesa i no sé perquè, el temps de fer el buit també és de 30 minuts . Gràcies.

    ResponElimina
  13. Hola... vaig fer bullir massa els pots... fins al punt que es va evaporar part del suc de tomata...vull preguntar a veure si sabeu si un cop tancat el pot si el vapor del suc en bullir en excés junt amb l'oli d'oliva pot o no escapar del pot i barrejar-se amb l'aigua bullent del recipient ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. En principi si esta ben tancat no te perque escapar-se, i a mes , com no es posar del reves … no hauria de passar. Si s’he evaporat potser es pel temps de cocció inpq era massa liquid

      Elimina
  14. Em dic Josep Maria , i el meu cas és calcat a un altre Josep Maria que ve fer un comentari el 5 de març de 2021, és exactament el que jo em trobo, voldria saber la resposta teva Núria, jo al final hi poso una culleradeta d'anar agar un esperant natural a base d' algues. Gràcies Núria

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona tarda! A mi no m’ha passat mai, però el que em sugereix es que hagués quedat massa espessa i al refredar encara s’hi torna mes. Gracies pel teu comentari

      Elimina